Der bliver et før-og-efter for disciplinen infografik efter sundhedsministerens efterhånden berømte corona-graf.
De fleste danskere har vel set den efterhånden berømte corona-graf, som sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke introducerede på det historiske pressemøde i begyndelsen af marts.
Krisekommunikation for dummies
Med et par streger og farverne rød og grøn visualiserede han på en meget simpel måde de to scenarier, som lå til grund for regeringens drastiske beslutning om at lukke landet ned. Ingen komplicerede tal, blot et par kurver og to farver. Ingen var vidst i tvivl om, hvilken udvikling, der var at foretrække. Den grønne repræsenterede det gode valg og den røde det katastrofale valg.
Corona-grafen er krisekommunikation for dummies – og helt sikkert et skoleeksempel til fremtidige undervisningsforløb for grafikere og andre visuelle kommunikatører.
Grafik om ærme-nyset
Senere har vi også fået andre grafikker om både hyppig håndvask, ærme-nys og afstand, som vi nu alle genkender og forstår, men som helt sikkert ikke har været en nem opgave at løse rent visuelt. Men var nogen i tvivl om infografikkens rolle i moderne formidling, så er den da forduftet som håndsprit fra hylderne i nedlukningens første dage.
Spændende at se, hvordan kommende designere og kommunikatører vil lade sig inspirere af de meget meget grafisk bårne infokampagner om corona både herhjemme og i resten af verden.