Fornylig gav en kunde mig en 1 minuts udfordring: nævn 3 vitale elementer til vellykket Employee Advocate (medarbejderambassadørskab) kommunikation. Her får du mit svar i en +60 sekunders version: hvorfor er Sensemaking, Storytelling og Smarte Kanaler basis for både vellykket EA og intern kommunikation.
Enhver arbejdsgivers drøm er at opleve medarbejderne glade og fro promovere og optræde som ambassadører for virksomheden på sociale medier, overfor venner og i netværk. Utallige undersøgelser viser, at vi er langt mere tilbøjelige til at læse opslag fra venner end fra brands og virksomheder.
Og jo, ville det ikke være skønt, hvis det første medarbejdere gjorde over morgenkaffen,var at poste noget positivt om deres arbejdsplads?
Og ville det ikke være herligt, hvis de delte det seneste jobopslag, før de streamede et nyt afsnit af yndlingsserien?
Drømmescenariet sker bare ikke helt af sig selv. Før en medarbejder bliver selvkørende ambassadør og promoter, bliver virksomheden nødt til at lave et stykke grundarbejde for at gøre det nemt og accepteret at dele visioner, business- og arbejdsdagsnyheder.
Sensemaking og sammenhæng
Som medarbejdere er vi tilbøjelige til at ty til nærmeste leder (og kollegaer) for retningslinjer og forklaringer om både dag-til-dag opgaverne og de overordnede strategier. Fokuserer en virksomhed derfor på stærk lederkommunikation i alle ledelseslag er der langt større chance for, at medarbejderne rent faktisk forstår både Hvorfor, Hvad og Hvordan.
Lokale ledere, som udnytter deres rolle som kommunikerende ledere, har muligheden for at forklare sammenhængen mellem abstrakte strategier og hverdagen på jobbet. Et stærkt fokus på intern lederkommunikation er derfor med til at skabe troværdighed og relevans i arbejdet med at skabe selvkørende og initiativrige medarbejderambassadører.
Deling af historier – genbrug og anerkendelse
Virksomheden skal også stå til rådighed med delbare historier i mange afskygninger. Nogle medarbejdere er naturlige historiefortællere. De kan lave personlige opslag og kreativt indhold uden nogen synderlig hjælp eller opfordring overhovedet. Andre har brug for lidt hjælp og inspiration. Ved at opbygge en back-list af genrer og historie baseret på kernefortællingen og strategiske budskaber sikrer virksomheden, at medarbejderne har det indhold, som de har brug for at blive medfortællere. Ved at arbejde bevidst med stil og tone i historierne kan indholdet inspirere medarbejderne til at tilpasse og skabe deres egen medarbejderambassadør stil.
Når først historierne begynder at poppe op, kan den ansvarlige for intern kommunikation begynde at høste, kuratere og dele historierne internt og genbruge dem eksternt. Oplevelsen af at bidrage til den store virksomhedsfortælling vil give medarbejderene en følelse af at høre til, uanset om de er aktive EA’ere og kollegaer.
Smarte kanaler vil gøre det nemt at handle
Sidst men ikke mindst er der brug for smarte kanaler. Ud over de lokale ledere, som lidt groft kan betegnes som menneskelige kommunikationskanaler (fra internt kommunikationsperspektiv), så skal hele infrastrukturen være på plads, så det bliver nemt, skægt og berigende at være en aktiv ambassadør for virksomheden.
Tilgængelige cool illustrationer, relevante videoer, memes, fun-facts m.m. i SoMe venlige formater vil også øge succesraten. En af grundene til, at medarbejdere ikke klikker ’del’ på virksomhedsopdateringer på fx LinkedIn og Facebook, er fordi de foretrækker at skabe mere unikt og individuelt indhold, som matcher deres personlige SoMe persona. Fri adgang til en indholdsbibliotek (med en common creatives tilgang til virksomhedens design mv.) vil speede aktivitetsniveauet op.
Kanaler som medarbejderne faktisk kan tilgå, skal være på plads. En masse funky historier og cool indhold på intranettet er ubrugeligt, hvis medarbejderne ikke kan få forbindelse pga. teknik, password labyrinter eller andre dumme forhindringer. Vi ved alle sammen, hvor utålmodige vi bliver, når vi føler at vi spilder tiden.
Kort sagt, det strategiske fundament for succesfuld EA Programmer er afhængigt af og tæt forbundet med virksomhedens lederkommunikation, kernenarrativet med tilhørende historier samt de rigtige kanaler.
Behøver vel ikke at sige det, men grundlæggende troværdighed, tillid og transparens er et must uanset om virksomheden er en start-up eller et etableret brand.